Terug naar Index

 

Hoe kunt u uw cholesterol verlagen?

Door een andere levensstijl kan het cholesterolgehalte op een natuurlijke wijze worden verlaagd. Hieronder vindt u enkele tips!

Een andere levensstijl, zoals een ander eetpatroon en meer beweging kan bijdragen aan verlaging van het cholesterolgehalte op een natuurlijke wijze. Deze aanpassingen worden vaak in verband gebracht met het opofferen van veel dingen die behoren tot een “goed leven”. Als u dat zo ziet worden de aanpassingen korte termijn projecten waarin u een bepaald doel wil bereiken waarna u weer kunt terugvallen in uw oude gewoonten.

Als u de aanpassingen niet ziet als kortetermijnoplossingen gaan ze geleidelijk aan deel uitmaken van uw dagelijkse gewoonten en ziet u ze niet meer als opoffering.

Het eten van producten die goed zijn voor de verlaging van het cholesterolgehalte en matig alcoholgebruik.

Aanpassingen in uw eetpatroon kunnen het cholesterol verlagen. Het vervangen van verzadigde vetten door onverzadigde vetten kan al heel goed bijdragen aan verlaging van het cholesterolgehalte. Dit betekent bijvoorbeeld minder vlees eten en minder boter en zuivelproducten met een hoog vetpercentage. In plaats daarvan zou u moeten proberen meer vette vis zoals zalm en makreel te eten en plantaardige olie en vetten (met uitzondering van kokosvet).

Ook het eten van volkorenbrood, groenten en fruit draagt bij aan verlaging van het cholesterolgehalte. Haver bevat bètaglucaan die het cholesterolgehalte kan verlagen.  Voor het gunstige effect wordt geadviseerd elke dag 3 gram bètaglucaan te gebruiken, de hoeveelheid die zich bevindt in een portie Betavivo knapperige haverhartjes.

In het kader van een gezonde levensstijl wordt altijd geadviseerd om het alcoholgebruik te matigen. Als er sprake is van overgewicht of als verhoogde cholesterolwaarden zijn vastgesteld, moet u heel matig zijn in uw alcoholgebruik.

Beweging & afvallen

Lichaamsbeweging kan bijdragen aan verhoging van het goede HDL-cholesterol in het bloed. Door lichaamsbeweging gaat u ook afvallen. Daarvoor kunt u, als het moeilijk is daarvoor tijd en motivatie te vinden, kleine veranderingen in uw dagelijkse routine brengen.

  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Doe tijdens het televisie kijken enkele sit ups
  • Stap een halte eerder uit de bus
  • Maak in de lunchpauze elke dag een wandeling

Stop met roken

Stop met roken. Dat kan uw goede HDL-cholesterol verbeteren. Het vermindert ook het risico op een hartaandoening. Uit onderzoek is gebleken dat het risico op een hartaandoening na een jaar gehalveerd is. Binnen vijftien jaar is het risico op een hartaandoening gelijk aan het risico van iemand die nooit heeft gerookt.