Terug naar Index

 

Cholesterol en dieet

Veranderingen in uw eetpatroon kunnen bijdragen aan de verlaging van het cholesterolgehalte.

Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor bij de ontwikkeling van hartaandoeningen. Als u zich bewust bent van uw voeding  bent u al een stapje dichter bij de verlaging van uw cholesterolgehalte. Veel groenten en fruit zijn altijd belangrijk. Snelle koolhydraten werken niet per definitie cholesterol verhogend, maar door de snelle opname in de maag krijgt u snel weer trek wat leidt tot meer eten.

Dieet

Er zijn speciale voedingsadviezen:

  • Verzadigd vet dient vervangen te worden door onverzadigd vet.
  • Beperk het eten van voedsel dat cholesterol bevat tot 300 mg per dag, een middelgroot tot groot ei bevat ongeveer 186 mg cholesterol.
  • Eet minstens 5 porties fruit en groenten per dag. Een portie is ongeveer 80 gram of een handvol. Daarom is het handig om al bij het ontbijt wat fruit of bessen toe te voegen aan natuuryoghurt en havermout.
  • Eet elke week 1 portie vis, waarvan één keer vette vis (anders bij zwangerschap).
  • Voedingsmiddelen met plantensterolen of stanolen blijken het cholesterolgehalte te verlagen. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 1,5 tot 3 gram plantensterolen.
  • Eet haverproducten met bètaglucaanvezels dat het cholesterol kan verlagen. Bètaglucaan is een oplosbare vezel die zich in haverzemelen bevindt. Uit onderzoek blijkt dat een dagelijkse dosis van 3 gram bètaglucaan het cholesterolgehalte verlaagt.

Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor bij de ontwikkeling van hart en vaatziekten. Hart en vaatziekten kent meerdere risicofactoren en verandering van 1 van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Het eten van vezelrijke producten, zoals Betavivo, draagt bij aan de dagelijks benodigde hoeveelheid vezels en helpt het cholesterol te verlagen dankzij Betaglucaan.

Ook beweging maakt deel uit van een gezonde levensstijl – streef naar 30 minuten per dag, 5 dagen per week.

Voeding die bijdraagt aan verlaging van cholesterol

Vezelrijke producten

In het algemeen wordt iedereen met of zonder een hoog cholesterolgehalte aangeraden  om veel vezelrijke producten te eten. Haver en gerst bevatten een speciale vezel, bètaglucaan genaamd, die het cholesterol op natuurlijke wijze kan verlagen. De bètaglucaan vormt een kleverige gel in het maagdarmstelsel. De gel bindt met galzuren die het lichaam op natuurlijke wijze verlaten. Voor de productie van meer galzuur, gebruikt de lever het cholesterol in de bloedbaan. Hierdoor kan het cholesterolgehalte verlaagd worden. Betavivo haverhartjes bevatten bètaglucaan die bioactief is door de oplosbaarheid en het hoog moleculair gewicht. De hoeveelheid actieve bètaglucaan is een veelvoud van de hoeveelheid die zich in andere haverproducten bevindt.

Fruit en groenten

Eet minstens 250 gram groente en 200 gram (twee stuks) fruit en groenten per dag, in overeenstemming met de aanbevelingen van de Nederlandse Hartstichting. Het is handig om al bij het ontbijt wat fruit of bessen toe te voegen aan natuuryoghurt en havermout.

Onverzadigde vetten

Deze vetten worden gezien als gezonde vetten en zitten in halvarine in een kuipje, vloeibare margarine, avocado’s, olijven, olijfolie en noten. Omega-3  (met EPA/DHA) dat ook behoort tot de onverzadigde vetten en goed is voor uw hart, zit in vette koudwatervissen zoals zalm en makreel.

Voeding om te vermijden

Cholesterol in voeding, zoals eieren en lever heeft heel weinig effect op het cholesterol in het bloed. Onderzoek toont aan dat juist door het eten van veel verzadigd vet het cholesterolgehalte stijgt.

Verzadigd vet

Verzadigd vet zit in boter, spek en vette jus, vlees en vleesproducten met veel vet zoals worst, volvette kaas, room, melk en yoghurt, cake en koekjes en melkchocolade. Het is belangrijk om deze vetten terug te dringen en meer plantaardige olie, noten en zaden, dieet margarine en vis te eten.

Alcohol

Door regelmatig veel alcohol te gebruiken kunnen de cholesterol- en triglycerideniveaus stijgen. De Nederlandse Hartstichting beveelt aan maximaal 1 glas per dag te drinken.