Dieet & Betavivo

Ontdek hoe aanpassingen in uw eetpatroon u kunnen helpen.

Manieren om cholesterol te verlagen

Er zijn verschillende manieren om het cholesterol te verlagen.

Hoe kan Betavivo helpen?

Het is heel belangrijk om een gezond cholesterolgehalte te behouden. Een hoog cholesterolgehalte is een risicofactor bij de ontwikkeling van hart en vaatziekten. Hart en vaatziekten kent meerdere risicofactoren en verandering van 1 van die factoren kan al dan niet een heilzaam effect hebben.

Het eten van vezelrijke producten, zoals Betavivo, draagt bij aan de dagelijks benodigde hoeveelheid vezels en helpt het cholesterol te verlagen dankzij Betaglucaan. Het gunstige effect wordt verkregen bij een dagelijkse inname van 3 gram bètaglucaan uit haver.

Betavivo haverhartjes – bètaglucanen

Betavivo verlaagt het cholesterolgehalte op een natuurlijke wijze doordat de gel die door de bètaglucanen wordt gevormd galzuren bindt die het lichaam op een natuurlijke wijze verlaten. Als de lever nieuwe galzuren produceert wordt cholesterol uit het bloed gebruikt.

Plantensterolen/stanolen

Plantensterolen komen in kleine hoeveelheden voor in plantaardige voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, noten en zaden. Het is aangetoond dat deze bij een dagelijkse inname van 1,5 tot 3 gram het cholesterol verlagen.

Dieet

  • Eet meer vezelproducten en kies voor volkorenbrood, graanproducten, pap, bonen en linzen
  • Gebruik plantaardige olie en dieet margarine in plaats van boter
  • Vermijd vette producten zoals mayonaise, chips, zoutjes en het gebruik van paneermeel
  • Eet elke dag vijf porties fruit en groenten
  • Eet minstens twee keer per week vis
  • Eet fruit of ongezouten noten in plaats van zoutjes en zoetigheden.

Dieetplan

Voorbeeld van een dag menu (afhankelijk van uw energiebehoefte kunnen de porties in grootte variëren):

Ontbijt:           1 portie natuuryoghurt, Betavivo haverhartjes en een handje blauwe bessen

Snack:              1 wortel en humus

Lunch:             zalm en aardappelsalade met pesto, een beetje yoghurt

Snack:              1 snee volkoren brood met vetarme margarine, 1 appel

Diner:               zelf bereide kipcurry met geraspte flespompoen, rijst, spinazie

Snack:              1 handje aardbeien, 5 amandelen

Receptenboek